poniedziałek, 26 września 2011

Jak zgłosić się do projektu?

Poniżej podane są tematy projektów edukacyjnych oraz nazwiska opiekunów.
Waszym zadaniem jest teraz dobrać się w zespoły 3 - 6 osobowe, wybrać temat i zgłosić się do nauczyciela prowadzącego. Najpóźniej do 7 października należy podać opiekunom następujące informacje:
- temat
- skład grupy (imię i nazwisko, klasa).
Osoby, które nie zadeklarują się w wyżej określonym terminie zostaną przyporządkowane do grup przez koordynatora projektu.

Tematy projektów edukacyjnych w roku szkolnym 2011/2012

1.     Polscy laureaci literackiej Nagrody Nobla. Opiekun: Magdalena Jastrzębska –Lis
2.     Muzea literackie w Polsce. Opiekun: Magdalena Jastrzębska –Lis
3.     Sławni Polacy w Dąbrowie Górniczej. Opiekun: Magdalena Jastrzębska –Lis
4.     Historia mody – od starożytności po współczesność. Opiekun: Magdalena Jastrzębska –Lis
5.     Pomniki i tablice pamiątkowe w Dąbrowie Górniczej. Opiekun: Magdalena Jastrzębska –Lis
6.     Modele i maszyny pozwalają zrozumieć nam świat – wahadło Newtona. Opiekun: Joanna Kubiczek
7.     Modele i maszyny pozwalają zrozumieć nam świat – krążek  Newtona. Opiekun: Joanna Kubiczek
8.     Modele i maszyny pozwalają zrozumieć nam świat –źródła dźwięku. Opiekun: Urszula Pacha
9.     Modele i maszyny pozwalają zrozumieć nam świat – zegar słoneczny. Opiekun: Agnieszka Grądal
10.    Modele i maszyny pozwalają zrozumieć nam świat –kompas. Opiekun: Agnieszka Grądal
11.Modele i maszyny pozwalają zrozumieć nam świat – maszyny proste. Opiekun: Elżbieta Płonka
12. Jestem Polką...Jestem Polakiem. Opiekun: Marta Gaj
13.  Patroni naszych ulic. Opiekun: Marta Gaj
14.  Ślady przeszłości w mojej miejscowości (najciekawsze zabytki, nasze korzenie, historia)  . Opiekun: Marta Gaj
15. W jakim banku najlepiej założyć konto oszczędnosciowe? Opiekun: Marta Gaj
16.    Czy znasz swój kraj? Informator o Polsce i Polakach. Opiekun: Marta Gaj

niedziela, 18 września 2011

Projekty edukacyjne - czas zacząć

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010r. w sprawie warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach nakłada na szkoły gimnazjalne obowiązek stworzenia
uczniom warunków do wykonania projektów edukacyjnych. Zgodnie z art. 21a tego
Rozporządzenia „…projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów,
mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieka nauczyciela i obejmuje
następujące działania:
1) wybranie tematu projektu;
2) określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji;
3) wykonanie zaplanowanych działań;
4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu.”


Zgodnie z procedurą realizacji projektów edukacyjnych w naszej szkole :

-  Uczniowie gimnazjum mają obowiązek przystąpienia do realizacji projektu gimnazjalnego, którego wynik jest odnotowywany na świadectwie ukończenia gimnazjum zgodnie z przepisami prawa oświatowego.
-  Projekt jest realizowany w terminie  do końca kwietnia roku szkolnego przypadającego na klasę drugą gimnazjum.  W szczególnych przypadkach termin ten może ulec przedłużeniu, jednak nie dłużej niż do końca kwietnia kolejnego roku szkolnego.
-  Gimnazjum stwarza warunki do realizacji uczniowskich projektów edukacyjnych, które mogą mieć charakter; przedmiotowy, międzyprzedmiotowy.
- Uczniowie mogą realizować projekty w zespołach oddziałowych, międzyoddziałowych  lub międzyklasowych liczących 3–6 osób.
-  System podziału na poszczególne zespoły projektowe odbywa się w sposób:
a) losowy,
b) poprzez dobór samodzielny uczniów,
c) poprzez wybór nauczyciela, zgodnie z ustalonymi wcześniej kryteriami.

-  Zadania zespołu określa instrukcja realizacji danego projektu oraz kontrakt zawarty z opiekunem.
-  Przy wyborze tematyki projektu obowiązuje zasada dobrowolności, a jeden projekt może być realizowany niezależnie przez kilka zespołów uczniowskich.
-  Tematyka projektów wraz z określeniem celów, etapów realizacji, terminów planowanego zakończenia projektu oraz sposobu prezentacji efektów oraz ze wskazaniem opiekuna (opiekunów) projektu jest zgłaszana do koordynatora przez opiekuna projektu.
-   W terminie do 30 września nauczyciele opiekunowie projektów przedstawiają koordynatorowi listę tematów z celami, opisem problematyki oraz dokumentacją,  która będzie wymagana podczas realizacji projektu. Tematyka może uwzględniać również propozycje złożone przez uczniów.
-  Informacje, o których mowa w poprzednim punkcie , udostępnia się uczniom na stronie internetowej gimnazjum i bibliotece.
-  W terminie do 15 października opiekunowie projektów przeprowadzają spotkania z uczniami, udzielając wskazówek i odpowiadając na pytania.
-  Wyboru określonego tematu dokonują uczniowie do 15 października, składając wspólną pisemną deklarację ze wskazaniem wszystkich członków zespołu w liczbie od 3 do 6, przy czym mogą to być zespoły międzyoddziałowe
-  W przypadku gdy uczeń:
a) nie zdecyduje o wyborze tematu,
b) nie określi zespołu, z którym będzie realizował projekt,
c) nie złoży deklaracji z powodów niezależnych od siebie (np. z powodu choroby), opiekun projektu włącza go do określonego zespołu, uwzględniając zainteresowania i zdolności ucznia.

-   Realizacja projektu rozpoczyna się od spotkania, na którym opiekun projektu
z zespołem uczniowskim wspólnie ustalają w szczególności:
a) czas realizacji projektu,
b) formy pracy, zbierania informacji i dokumentowania prac,
c) podział zadań w zespole i zasady współpracy,
d) kryteria oceny projektu,
e) sposób prezentacji i podsumowania projektu wpisując je do instrukcji realizacji projektu.

Już wkrótce zostaną opublikowane tematy wraz z nazwiskami opiekunów.