Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010r. w sprawie warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach nakłada na szkoły gimnazjalne obowiązek stworzenia
uczniom warunków do wykonania projektów edukacyjnych. Zgodnie z art. 21a tego
Rozporządzenia „…projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów,
mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieka nauczyciela i obejmuje
następujące działania:
1) wybranie tematu projektu;
2) określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji;
3) wykonanie zaplanowanych działań;
4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu.”
Zgodnie z procedurą realizacji projektów edukacyjnych w naszej szkole :
- Uczniowie gimnazjum mają obowiązek przystąpienia do realizacji projektu gimnazjalnego, którego wynik jest odnotowywany na świadectwie ukończenia gimnazjum zgodnie z przepisami prawa oświatowego.
- Projekt jest realizowany w terminie do końca kwietnia roku szkolnego przypadającego na klasę drugą gimnazjum. W szczególnych przypadkach termin ten może ulec przedłużeniu, jednak nie dłużej niż do końca kwietnia kolejnego roku szkolnego.
- Gimnazjum stwarza warunki do realizacji uczniowskich projektów edukacyjnych, które mogą mieć charakter; przedmiotowy, międzyprzedmiotowy.
- Uczniowie mogą realizować projekty w zespołach oddziałowych, międzyoddziałowych lub międzyklasowych liczących 3–6 osób.
- System podziału na poszczególne zespoły projektowe odbywa się w sposób:
a) losowy,
b) poprzez dobór samodzielny uczniów,
c) poprzez wybór nauczyciela, zgodnie z ustalonymi wcześniej kryteriami.
- Zadania zespołu określa instrukcja realizacji danego projektu oraz kontrakt zawarty z opiekunem.
- Przy wyborze tematyki projektu obowiązuje zasada dobrowolności, a jeden projekt może być realizowany niezależnie przez kilka zespołów uczniowskich.
- Tematyka projektów wraz z określeniem celów, etapów realizacji, terminów planowanego zakończenia projektu oraz sposobu prezentacji efektów oraz ze wskazaniem opiekuna (opiekunów) projektu jest zgłaszana do koordynatora przez opiekuna projektu.
- W terminie do 30 września nauczyciele opiekunowie projektów przedstawiają koordynatorowi listę tematów z celami, opisem problematyki oraz dokumentacją, która będzie wymagana podczas realizacji projektu. Tematyka może uwzględniać również propozycje złożone przez uczniów.
- Informacje, o których mowa w poprzednim punkcie , udostępnia się uczniom na stronie internetowej gimnazjum i bibliotece.
- W terminie do 15 października opiekunowie projektów przeprowadzają spotkania z uczniami, udzielając wskazówek i odpowiadając na pytania.
- Wyboru określonego tematu dokonują uczniowie do 15 października, składając wspólną pisemną deklarację ze wskazaniem wszystkich członków zespołu w liczbie od 3 do 6, przy czym mogą to być zespoły międzyoddziałowe
- W przypadku gdy uczeń:
a) nie zdecyduje o wyborze tematu,
b) nie określi zespołu, z którym będzie realizował projekt,
c) nie złoży deklaracji z powodów niezależnych od siebie (np. z powodu choroby), opiekun projektu włącza go do określonego zespołu, uwzględniając zainteresowania i zdolności ucznia.
- Realizacja projektu rozpoczyna się od spotkania, na którym opiekun projektu
z zespołem uczniowskim wspólnie ustalają w szczególności:
a) czas realizacji projektu,
b) formy pracy, zbierania informacji i dokumentowania prac,
c) podział zadań w zespole i zasady współpracy,
d) kryteria oceny projektu,
e) sposób prezentacji i podsumowania projektu wpisując je do instrukcji realizacji projektu.
Już wkrótce zostaną opublikowane tematy wraz z nazwiskami opiekunów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz